Een kijkje in het lageronderwijs

Via school mochten wij als toekomstige kleuterjuf een kijkje nemen in het lager onderwijs.
Dit ging door op 22 oktober 2013 in de basisschool 'De Regenboog'. Iedereen kreeg wel een andere klas toegewezen en ook een andere school.

http://www.portfolio.pienkramer.nl/menu/schoolbord3.gif
Mijn eerste indruk die ik had toen we de klas binnenkwamen was dat dit vooral een strakke les ging worden in vergelijking met de kleuterklas. 

Integendeel, toen ze de opdracht van de leerkracht mochten uitvoeren werden de kinderen in de hoeken van de klas ingedeeld en gingen ze rond de kaart van Wingene zitten.
want in de klas waren ze bezig over de kaart van Wingene. De leerkracht legde alles grondig uit via de bundel die ze hadden gekregen. In de bundel stonden een paar voorbeelden van straatnamen. Ze moesten op de kaart van Wingene per onderdeel 2 andere straatnamen opzoeken. Dit was bijvoorbeeld een straatnaam die verwezen wordt naar een gebouw, een heilige, een plant, … waar ze op de kaart naar moesten zoeken in groepjes. Ze dachten na en moesten letterlijk de kaart op de grond leggen en rondkijken naar andere straatnamen. De antwoorden werken klassikaal overlopen.

Als opdracht binnen didactiek moesten wij deze observatie invullen aan de hand van verschillende handvaten. Daaruit mochten we ook één bespreken die wij laten eventueel ook zouden toepassen.

Ik koos voor handvat 1 Activeren dit zou ik zelf toepassen als leerkracht. Zowel het innerlijke denken als het uiterlijke doen is belangrijk. Door rond een thema op niveau te werken kan je de kinderen aan de hand van een zoekopdracht daaromtrent laten nadenken. Dit is dan het deel van het innerlijke denken. Als je ze dit op een creatieve manier kan late verwerken en voeren ze iets uit. Je kan rond elk thema wel iets leerrijks verwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten