Dit ging door op 22 oktober 2013 in de basisschool 'De Regenboog'. Iedereen kreeg wel een andere klas toegewezen en ook een andere school.
http://www.portfolio.pienkramer.nl/menu/schoolbord3.gif |
Integendeel, toen ze de opdracht van de leerkracht mochten uitvoeren werden de kinderen in de hoeken van de klas ingedeeld en gingen ze rond de kaart van Wingene zitten.
want in de klas waren ze bezig over de kaart van Wingene. De
leerkracht legde alles grondig uit via de bundel die ze hadden gekregen. In de
bundel stonden een paar voorbeelden van straatnamen. Ze moesten op de kaart van
Wingene per onderdeel 2 andere straatnamen opzoeken. Dit was bijvoorbeeld een
straatnaam die verwezen wordt naar een gebouw, een heilige, een plant, … waar
ze op de kaart naar moesten zoeken in groepjes. Ze dachten na en moesten
letterlijk de kaart op de grond leggen en rondkijken naar andere straatnamen.
De antwoorden werken klassikaal overlopen.
Als opdracht binnen didactiek moesten wij deze observatie invullen aan de hand van verschillende handvaten. Daaruit mochten we ook één bespreken die wij laten eventueel ook zouden toepassen.
Ik koos voor handvat 1
Activeren dit zou ik zelf toepassen als leerkracht. Zowel het innerlijke denken als het
uiterlijke doen is belangrijk. Door rond een thema op niveau te werken kan je
de kinderen aan de hand van een zoekopdracht daaromtrent laten nadenken. Dit is
dan het deel van het innerlijke denken. Als je ze dit op een creatieve manier
kan late verwerken en voeren ze iets uit. Je kan rond elk thema wel iets
leerrijks verwerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten